Vänsterpartiet vill öka stödet till ekologiskt jordbruk

Krav

Sverige är ett land där vi är stolta och måna över landets djurskydd.

Att svenska bönder går i konkurs beror inte på det svenska djurskyddet utan på att EU:s jordbrukspolitik präglas av prispress och konkurrens. SD tycker (HT 13/2) att Sverige borde ta efter länder med sämre djurskydd vilket är beklagansvärt.

Det är också förvånansvärt hur EU-motståndarna SD propagerar för att föregångslandet Sverige ska harmonisera sig ned till EU:s nivå. När svenskarna fick höra om danska grisar med avbiten knorr och hög koncentration av antibiotika sjönk försäljningen av kött därifrån. Svenska folket sa nej men SD vill att vi ska efterlikna dessa länder med sämre villkor för djur, vilket dessutom leder till minskad försäljning.SD pratar också om vikten av naturbetesmarker och biologisk mångfald men vill samtidigt begränsa betestiden för korna, vilket missgynnar vårt öppna landskap likväl som djuren. SD:s politik är helt enkelt kortsiktig och omodern.

Vänsterpartiet vill att jordbrukspolitik ska styras nationellt. Sverige ska fortsätta vara ett föregångsland vad gäller djurskydd och maten vi producerar ska vara hållbar. Vi vill öka stödet till ekologiskt jordbruk, betesmarker och till produktion närmare konsumenterna. Staten bör stötta och underlätta för kommunernas och landstingens upphandling av livsmedel som är ekologiska, närproducerade och djuretiska. Vi vill ha en nationell livsmedelsstrategi för att öka den inhemska produktionen mat i Sverige.

På så vis kommer svenska bönder att själva kunna stå för en allt större del av den ekologiska produktion som idag importeras. Detta resulterar i fler jobb och en blomstrande svensk landsbygd där både djur, människor och natur mår bra. Att som SD föreslå att djuren ska betala priset för EU:s snedvridna jordbrukskonkurrens är en dålig lösning.

Ulla Andersson (V) riksdagsledamot

Charliene Kiffer (V) distriktsstyrelseledamot Gävleborg