Politik handlar om att välja sida

stoppa rasismenPå valdagen handlar valet om att antingen vara ett land där klassklyftorna fortsätter öka, eller så ser vi till att driva igenom en politik för jämlikhet och rättvisa. Sverige kan vara ett land med hög arbetslöshet och otrygga anställningar, eller så sätter vi ungas rätt till trygga jobb i första rummet. Vi kan välja att vara ett land där orättvisorna mellan män och kvinnor fortfarande är stora, eller så genomför vi en feministisk offensiv för jämställdhet.

Skattesänkningar, vinsterna i välfärden och den otrygga arbetsmarknaden gynnar överklassen och sker på bekostnad av alla oss andra. Men vi kan välja att bygga bort bostadsbristen, se till att alla har rätt till en bra utbildning och rusta upp välfärden. Sverige kan fortsätta vara ett land för överklassen, eller så bygger vi ett Sverige för oss unga där vi har trygghet i vardagen och makt över våra egna liv.

Vi vill förändra samhället. Vi vill ha mer vänsterpolitik och mindre klassklyftor. Därför är det viktigt att det är många som röstar vänster den 14 september, men det krävs också att fler organiserar sig för förändring i sin vardag. För förändring till det bättre har aldrig kommit utan att många människor gått ihop och kämpat tillsammans.

Ung Vänster Hudiksvall