Det finns bättre alternativ än Medskog

kattvikskajen
 foto: Lars Sundin

Vänsterpartiet i Hudiksvall tror starkt på att man bygger en stad inifrån och ut. Vår politiska vilja är därför att börja exploatera Kattvikskajen och låta staden växa utefter denna attraktiva strandlinje. Detta område har en enorm potential att fyllas med både bostäder, verksamhet och viss typ av handel.

Frågan om handel vid Medskog avgjordes vid ett fullmäktige innan sommaren. Vänstern föreslog vid mötet en återremiss för att ärendet ytterligare skulle utredas. Denna omröstning förlorade vi och i och med det avgjordes frågan med en stor majoritet för handel. Vänstern reserverade sig mot detta beslut. Frågan är på så sätt i kommunfullmäktige redan avgjord mot vänsterns vilja.

För ett tag sedan hade vi på KS ett ärende som handlade om en handelsstrategi. En sådan plockas fram för att peka på områden där man vill ha en fortsatt utveckling. Vid sittande bord förhandlade vänsterpartiet in södra Kattvikskajen som ytterligare ett område. Beslutet blev därför att handelsstrategin pekar ut Sanna, Furulund, Medskog och södra Kattvikskajen. Beslut kring Sanna, Furulund och Medskog är sedan tidigare redan beslutade, i vissa fall mot vänsterpartiets vilja. Det nya är Kattvikskajen.

Nu vandrar detta ärende vidare till byggnadsnämnden där varje ärende behandlas om etableringar. Byggnadsnämnden har då att ta ställning utifrån lagstiftning om det är en möjlig etablering. I detta kan byggnadsnämnden fortfarande säga nej till etableringar på både Sanna, Furulund, Medskog och Kattvikskajen om plan- och bygglagen inte möjliggör etableringar.

I byggnadsnämnden har vänstern fortsatt att agera konsekvent mot en planändring gällande Medskog då vi menar att man ska respektera byggnadsnämndens tidigare beslut samt då vi menar att vi har ett bättre alternativ. I byggnadsnämnden kommer vi fortsätta att bevaka att inga galleriliknande köpcentrum etableras utanför stadskärnan.

emot viss typ av handelsetablering på Medskog, men det får hanteras i Byggnadsnämnden i varje enskilt fall, men det vi nu har är ett alternativ – Kattvikskajen. Vilket vi för fram som ett bättre alternativ då vi är övertygad om att en stad byggs inifrån och ut och inte tvärtom. Ibland funkar demokratin så att man blir ensam och det finns en tydlig majoritet och då handlar det om att göra det bästa av situationen.

Daniel Pettersson (V)  oppositionsråd

Ulla Ohlsson (V) ledamot i byggnadsnämnden