Medskog eller södra Kattvikskajen?

medskog 3Kattvikskajen

Kattvikskajen

Pragmatisk hållning kring handelsstrategin öppnar för handel på Kattvikskajen, skriver Daniel Pettersson, Vänsterpartist i kommun- styrelsen,Hudiksvall.
Frågan om handel vid Medskog avgjordes redan vid ett fullmäktigesammanträde i juni. Vänstern föreslog vid detta möte en återremiss för att ärendet ytterligare skulle utredas. Denna omröstning förlorade vi med en röst och i och med det avgjordes frågan och planen skulle göras om för att möjliggöra handel vid Medskog. Det är därför det grävs för fullt där nu. Vänstern reserverade sig mot detta beslut i kommunfullmäktige. Frågan är på så sätt i kommunfullmäktige redan avgjord, mot vänsterns vilja.

Igår hade Hudiksvalls kommunstyrelse ett ärende som handlar om en handelsstrategi. En sådan strategi arbetas fram för att kommunen vill peka på områden där man vill ha en fortsatt utveckling av handel. Vid sittande bord förhandlade Vänsterpartiet  in Södra Kattvikskajen som ytterligare ett område för möjliga handelsetableringar. Södra Kattvikskajen är det område vi i Vänsterpartiet lanserat som ett alternativ till Medskog. Beslutet blev därför att handelsstrategin pekar ut Sanna, Furulund, Medskog och Södra Kattvikskajen som områden för externhandel. Beslut kring Sanna, Furulund och Medskog (vilket då togs i juni) är sedan tidigare redan beslutade och i praktiken redan handelsområden. Det nya är att Kattvikskajen nu finns med i handelsstrategin.

Nu vandrar detta ärende vidare till byggnadsnämnden där alla etableringsärenden behandlas. Byggnadsnämnden har då att ta ställning utifrån lagstiftning att avgöra om det är en bra och möjlig etablering. I detta kan Byggnadsnämnden fortfarande säga nej till etableringar på både Sanna, Furulund, Medskog och Kattvikskajen om planen inte möjliggör det man vill.

I kommunstyrelsen finns det i nuläget bara två representanter, i kommun-fullmäktige några fler, som varit/är emot en etablering på Medskog. I sådana lägen kan man agera olika. Man kan fortsätta vara emot och driva en fråga även om den redan är avgjord. Man kan acceptera att frågan redan är avgjord men fortsätta vara kritisk men samtidigt fortsätta att göra det bästa av en negativ situation, eller så kan man byta sida.
Vänstern är fortfarande emot en etablering på Medskog, men det får hanteras i Byggnadsnämnden i varje enskilt fall. Det vi nu har är ett alternativ för etableringar – Kattvikskajen.
Vänsterpartiet för fram Kattvikskajen som ett bättre alternativ än Medskog. Vi är övertygade om att en stad byggs inifrån och ut och inte tvärtom. Ibland funkar demokratin så att man blir ensam och det finns en tydlig majoritet och då handlar det om att göra det bästa av situationen.

Daniel Pettersson, Vänsterpartiet Hudiksvall