Carema-debatten visar att högern är rökt

Alf Norberg: Jag skulle vilja uppmana alla högerdesperados till Carema-försvarare att lägga ner vapnen. Ni har redan förlorat, spelet är förlorat och ni är alla rökta.

Diverse högerspöken och vårdfifflande Carema-chefer försöker nu kallsvettiga att städa upp efter de vårdskandaler som stått som spön i backen under det senaste halvåret och som helt saknar motstycke inom svensk välfärd! Varumärket är ju i fara och aktieutdelningen riskerar bli avsevärt försämrad för dessa kapitalplacerare.

En och annan moderat tillskyndare försöker att flytta fokus genom att göra en sorts forskningsanalys av hur ofta och när man byter den nerkissade blöjan. Det handlar faktiskt inte om att sitta med ett förstoringsglas och granska fibrerna i en kissblöja! Det handlar om att våra äldres välfärd idag styrs till stor del av skurkar som bara vill tjäna pengar och är genuint ointresserade av att leverera någon sorts vårdkvalitet.

Vissa hävdar att det är viktigt att lyfta bort frågan ifrån den politiska retoriken vilket är lika genuint korkat som tidigare argument eftersom det är den politiska högerns retorik som skapat problemet. Ytterligare några borgare som famlar desperat efter motargument påstår att detta skymmer de stora problemen inom offentligt vård (man häpnar) eller att allt är politikernas fel, det sista ligger trots allt nära sanningen om man istället valt att säga ”allt är de borgerliga politikernas fel”

Samtidigt som allt detta pågår fortsätter Caremas VD att lyfta 185 000 kr/månaden och andra höga chefer ägnar sig åt att lyxrenovera sina bostadsrätter i centrala Stockholm. I lilla Gävleborg har sossarna, tillsammans med centern och ett miljöparti reducerat till röstboskap, sålt ut ett helt sjukhus till Aleris som ägs av Wallenbergarna. Wallenbergarnas intressen i detta är solklar, man ska tjäna ännu fler miljoner att lägga på hög, någon uttalad vilja att leverera en högkvalitativ vård har aldrig varit den primära drivkraften ”Money talks, bullshit walks..” Så det lite yrvakna engagemanget från sossarna lämnar åtminstone i landstinget Gävleborg en lite härsken eftersmak av skitnödig populism.

Dagens nyheters avslöjanden under hösten skulle om de utgavs i bokform bli bibeltjock. Med anledning av allt detta vill jag uppmana alla dessa högerdesperados, konkurrenskramare och skattefifflare att lägga ner vapnen och hissa vit flagg, ni har redan förlorat, ni kan inte reparera Caremas varumärke och ni kan inte försvara högerns systemskifte längre, tåget har gått, spelet är förlorat, skägget sitter i brevlådan, allt har skitit sig och ni är alla rökta.

Alf Norberg,

Ordförande  Vänsterpartiet i Hudiksvall