Dags att satsa på en utveckling av förskoleklass och fritids i Hudiksvalls kommun!
2011 har en ny skollag introducerats. I denna har kraven skärpts när det gäller samarbete mellan förskoleklass, fritidshem och grundskola.
Fritids Man har från olika håll, bl.a. från Skolverket, kunnat konstatera att de flesta fritidshem saknar ledning och genomtänkt pedagogisk utgångspunkt. Det är också ett faktum att fördelning av resurser till fritidshemmen inte kompenserar för den sociala utsatthet som finns i vissa upptagningsområden. Barngrupperna är ofta väldigt stora och personaltätheten låg.
Förskoleklass Även förskoleklassen är en bortglömd verksamhet, trots att man inom verksamheten har flera pedagogiska uppdrag/projekt som är ämnade att stimulera inlärning och förbättra möjligheterna till inlärning sedan då barnen börjar i skolan.
Komplement till skolan I båda dessa verksamheter saknar personalen ofta tillräckligt med tid för att kunna planera verksamheten utifrån de krav som ställs i skollag och de förväntningar som arbetsgivare och föräldrar har. Detta medför att verksamheter, som med rätt förutsättningar skulle kunna utveckla barns praktiska, skapande och sociala förmågor, i stället riskerar att bli förvaringsplatser för barn.
Förskoleklassen och fritidshemmet ska vara komplement till skolan. Det behövs också tillräckligt med tid för att kunna utvärdera verksamheterna. Eftersom förskoleklassen och fritidshemmet inte är prioriterade verksamheter, är det även brist på fortbildning av personal, rektorer och politiker rörande den verksamhet som bör bedrivas där.
Vänsterpartiet i Hudiksvall vill att ett utvecklingsprogram för förskoleklass och fritidshem tas fram. Detta utvecklingsprogram bör tas fram skyndsamt med anledning av att den nya skollagen har börjat gälla.
Vi vill även att personalen inom förskoleklass och fritidshem ges de förutsättningar som behövs i form av resurser, lokaler och planeringstid för att kunna arbeta efter den nya skollagen och det framtagna utvecklingsprogrammet
Vänsterpartiet vill också att en undersökning görs för att utröna möjligheterna till samarbete mellan fritidshem och olika ideella föreningar.