Levande stad byggs inifrån och ut

kattvikskajen

Under den senaste tiden har det varit ett flertal diskussioner om hur Hudiksvall som stad ska utvecklas och levandegöras. Kanske har detta aldrig varit viktigare, med tanke på de strukturella utmaningar som vår lokala industri just nu står inför.
Hur skapar man då en attraktiv miljö, då det kanske inte längre primärt är jobben som drar?

Inom Vänsterpartiet är vi övertygade om att en stad behöver liv, fart och rörelse för att upplevas som attraktiv. Det behövs med andra ord ett strategiskt tänkande kring hur vi vill utveckla staden och handelscentret Hudiksvall. Under den senaste tiden är det kanske diskussioner om bostadsbyggande och handelsområden som varit mest i blickpunkten.
Vänsterpartiet i Hudiksvall har, precis som den mesta forskningen som berör stadsplanering, en tydlig linje då vi menar att den attraktiva staden full av liv, kreativitet och innovationskraft byggs inifrån och ut.

Vi vill därför i steg 1 komma i gång med etablering av boenden och verksamhet på Kattvikskajen. Vi tror att detta levandegör staden på ett nytt och fantasieggande sätt.
Vi vill också först etablera handel på Kattvikskajens södra del. Vi menar att man kanske inte ensidigt kan säga nej till handelns önskemål om större handelsytor, enklare parkering och större volymer.

Samtidigt menar vi att en etablering av handel på den södra delen, med en naturlig sammanlänkning till etableringarna på den norra delen av Kattvikskajen, kan bli en förlängning av ett stråk av handel, boende och aktiviteter från Salutorgets parkering, Guldsmeden, Fyren, museet och Kulturhuset Glada Hudik i norr ned till södra Kattvikskajens handel med Möljen som centrum för aktiviteter, nöjen eller vila på de nybyggda bryggorna. I Vänsterpartiet är vi därför övertygade om att en stad bör byggas inifrån och ut.

Satsar man på att utöka den levande staden centralt, kommer det också i förlängningen leda till att man kan bygga både Medskog och boende nedanför Köpmanberget, vilket den nuvarande majoriteten tycks prioritera. Vi är dock rädda för att om man börjar med satsningar i utkanten av staden, blir följden att den levande staden ytterligare utarmas.
Vi bör också ta lärdom av städer, som inte byggt inifrån och ut, till exempel Borlänge. Där har man byggt Kupolen i utkanten och nu öppnar även Ikea där bredvid. De med galghumor kallar stadens centrum för ”gamla stan”…

En röst på det lokala Vänsterpartiet i Hudiksvall i nästa års val är därför en röst på tanken att staden byggs inifrån och ut. Det är dock inte en röst på att förhindra externa etableringar i en framtid, men vi måste börja i rätt ände.

Elisabeth Swedman (V)
Daniel Pettersson (V)