Har studieförbunden i Hudiksvall någon framtid?

sthlm_studiecirkel

Alliansen och miljöpartiet lovade innan valet 2010 att man skulle satsa på kulturen. Det var då det. Nu är det andra tongångar. Nu planeras kraftiga nedskärningar på studieförbunden, den största kulturproducenten i kommunen. Närmare 70 %, dvs 871 000 kr, av stödet till studieförbunden ska skäras ned enligt förslag till Lärande- och kulturnämndens möte 28 februari.
Studieförbunden tillsammans med dess samverkansparters och medlemsorganisationer står för en stor mängd och bredd av kulturprogram som kommunen själv inte kan uppnå.
Studieförbunden når dessutom ut med kultur och livslångt lärande till hela kommunen dvs. även till kommunens ytterområden och till alla åldersgrupper, framförallt ungdomar. När människor, i alla åldrar, ges möjlighet att samlas för att söka – och dela med sig av – kunskap och färdigheter stimuleras hela samhällets demokratiska utveckling, kultur och hälsa.
Studieförbunden och föreningslivet i samarbete gör det kostnadseffektivt för kommunen vid genomförandet av kulturprogram och kulturaktiviteter. Varje satsad krona på studieförbund/föreningsliv ger minst fem kronor tillbaka till kulturen i form av ideellt arbete och statligt stöd. Utan denna uppväxling skulle kommunen inte ha råd med dagens kulturutbud.
Att skära ned på det kommunala stödet så kraftigt som man föreslaget innebär inte bara att kulturen i Hudiksvall stryps. Även möjligheten till ett livslångt lärande för kommunens medborgare försvåras.  Vi tycker att man istället ska öka samarbetet mellan kulturen i Hudiksvalls kommun och studieförbunden. På så sätt kan vi göra Hudiksvall till en attraktiv kulturkommun att leva och trivas i.

Lars Berglund och Olle Jonsson, Vänsterpartister i Lärande- och kulturnämnden Hudiksvall