Den goda arbetsgivaren

Vänsterpartiets ideologi är tydlig: vi företräder arbetstagarna, inte kapitalet. Som kommun- och landstingspolitiker förvaltar man medborgarnas inbetalda skatter för att ge medborgarna den samhällsservice de behöver. Denna service utförs av ett stort antal medarbetare.

Bra arbetsvillkor

För Vänsterpartiet är det mycket viktigt att vara ”Den goda arbetsgivaren”, som innebär bra arbetsvillkor: möjlighet att påverka sin arbetssituation, en god arbetsmiljö, respekt för var och ens arbetsförmåga, skäliga löner mm. För att bevaka finns det ett antal fackliga organisationer. Vänsterpartiet anser att det är mycket viktigt att ha en bra dialog och samarbete med dessa. De företräder också de människor som vi företräder. Som Vänsterparti arbetar vi centralt genom att ge så bra förutsättningar som möjligt för en bra arbetssituation, de fackliga arbetar inifrån och underifrån mot samma mål. Det vore konstigt om vi då inte skulle kunna mötas för att arbeta gemensamt.Detta kan ske genom kontinuerliga kontakter med fackliga företrädare.

Samverkan för demokrati
Som politiker arbetar vi för att de avtal och lagar som finns efterlevs. Samverkan ska vara ett levande forum. Vi tolererar inte skendemokrati. Alla arbetsgivare vet att förutsättningen för att få en så väl fungerande verksamhet som möjligt är att alla är ”med på tåget”. Medarbetarens känsla av att vara betydelsefull då man får påverka och bli sedd har en positiv inverkan på arbetsresultat.

Kvinnors arbetsvillkor prioriteras

Vänsterpartiet kämpar för att förbättra kvinnors arbetsvillkor genom att bekämpa den ständiga stigmatiseringen av kvinnodominerade yrken och sämre löner. (V) är Sveriges främsta feministiska parti, självklart har vi kvinnors arbetsvillkor högst upp i vår agenda.
Vi arbetar ständigt för att arbetsmiljö- och arbetstidslagarna följs. Medarbetarna kommer inte att hålla ett helt arbetsliv om inte fysisk och psykosocial arbetsmiljö prioriteras. Medarbetarna kan inte ha så stor arbetsbörda att arbetstiden inte räcker till och att det blir omöjligt att följa det som stipuleras i arbetstidslagen vad gäller dygns- och veckovila. Kontinuerlig övertid är inte eftersträvansvärt. Vi är emot delade turer inom äldreomsorgen.

Attraktiva löner för rätt kompetens
(V)i vet att rätt kompetens är en framtidsfråga för välfärdens arbetsgivare. Även om medarbetarna trivs med sina jobb, så måste vi satsa på attraktiva löner för att behålla och rekrytera nya kompetenser. (V)i vet också att ”det finns bara en viss summa pengar att fördela”, men här gäller det att prioritera, framför allt utsatta kvinnodominerade yrken.
Elisabeth Swedman                                    Delshad Saleh
Ledamot i kommunfullmäktige (V)          Ledamot i kommunfullmäktige (V)