Mäster Palm – en simpel brottsling?

I ett medborgarförslag inlämnat av en Hofsberger och kompletterat med en insändare (25/1) föreslås att August Palmstatyn flyttas från sin nuvarande placering.

Hofsberger hävdar att nu när inte Folkets hus längre är Folkets hus utan kulturhus så ska Palm bort. Orsaken enligt Hofsberger är att sossarna nu har bara 24 procent av de politiska sympatierna och de 76 procent som inte är sossar nu för första gången på grund av namnbytet kan komma att besöka detta hus, dessa ickesossar ska då inte behöva se en brottsling i entrén enligt Hofsberger eftersom August Palm straffades för att ha hädat konungen och regeringen. Detta hände för cirka 130 år sedan och vi har i dag tack och lov en helt annan tillämpning av yttrandefrihets och tryckfrihetslagarna i detta land. Kan det kanske vara så att August Palms arbete har bidragit till att vi i dag både får säga och skriva vad vi tycker utan att riskera att hamna i fängelse? Hofsberger själv borde känna tillfredsställelse över att han på insändarsidan ostraffat kan kräkas över både gamla sosseregeringar och fackföreningar. Hade han skrivit insändaren slutet av 1800-talet skulle han riskerat att bli inburad.

Med den starkt förenklade och historielösa verklighetsuppfattningen som Hofsberger besitter, där en brottsling alltid är en brottsling även om brottet hände för över hundra år sedan och lagstiftningen sedan dess ändrats, uppstår en rad frågor:

• Anser Hofsberger att Nelson Mandela borde sitta kvar på Robben Island?

• Anser Hofsberger att Burmas frihetskämpe Aung San Suu Kyi ska vara kvar i sin husarrest?

• Anser Hofsberger att Bradley Manning är en simpel brottsling som avslöjade USA:s krigsförbrytelser och mord på civila och att han därför ska straffas för landsförräderi?

Ibland behöver man höja blicken och inse att en person kan ha bidragit positivt till samhällets utveckling även om dennes politiska färg inte är densamma som min egen. Ett svar från Hofsberger skulle vara trevligt eftersom det skulle påminna mig om Mäster Palms kamp för rättvisa, demokrati och yttrandefrihet.

Alf Norberg, ordförande för Vänsterpartiet Hudiksvall