Kultursyn i de politiska partiernas valprogram i Hudiksvall

Kultur i HudiksvallVi har roat oss med att ta reda på hur partierna i Hudiksvall ser på kulturen i sina lokala valprogram. Detta är resultatet:
Centerpartiet anser i sitt valprogram att turism och kultur hör ihop.
Folkpartiet vill kort och gott ha ett rikt kulturliv. Sverigedemokraterna vill tvärtom ha mindre kultur och sätter kultur i motsättning till välfärd: Så här skriver de i sitt lokala valprogram: Mindre mångkultur, mer välfärd
Miljöpartiet vill att kulturhusen i kommunen ska bli levande mötesplatser med bl.a. mångkulturella caféer och utställningslokaler.

Centerpartiet anser i sitt valprogram att turism och kultur hör ihop.

Moderaterna ser kulturen som ett medel för att göra Hudiksvall attraktivt: För att Hudiksvall ska vara attraktiv som bostadsort krävs ett rikt och varierat fritids- och kulturutbud. Vänsterpartiet däremot anser att kulturen är själva hjärtat i vårt samhälle. Kulturfrågorna är centrala för hur vi människor lever och mår.

Socialdemokraterna sammanfattar sin kultursyn så här: Kultur i alla former och för alla åldrar skapar ett levande samhälle. Kulturella upplevelser utvecklar och berikar alla människor. I Kristdemokraternas lokala valprogram lyser kulturen helt med sin frånvaro.

Måtte V och S få egen majoritet i den nya kultur- och fritidsnämnden!