(V)ill inte lämna ifrån oss kontrollen

Bromangymnasiet_hudiksvall

Vänsterpartiet i Hudiksvall har redan från början ifrågasatt den påstådda genialiteten med ett kommunalförbund för gymnasie- och vuxenutbildningen och vi har haft en mängd invändningar emot det. Bland annat anser vi att Hudiksvalls kommun mer än väl klarar av att driva sin gymnasie- och vuxenutbildning själv då vi har starka ekonomiska muskler och en fantastiskt hög kvalitet och bredd på våra utbildningar. Vi tror att samarbete med andra kommuner är nödvändigt, men vi motsätter oss att lämna över kontrollen över medborgarnas skattepengar och våra utbildningar till en indirekt vald nämnd, där ledamöter från andra kommuner ingår. Dessa ledamöter kommer att ha stort inflytande på hur (våra) skattepengar används och var utbildningarna kommer att placeras. En annan invändning är att förslaget färdigställts i stort sett över huvudet på dem det kommer att beröra, vilket är en mycket dålig strategi om man vill få en fungerande verksamhet och dessutom klent ur demokratisk synpunkt. I Vänsterpartiet Hudiksvall är vi mycket glada över att återremissen kom till stånd, även om vi sett att förslaget borde ha avslagits helt och hållet. Ett stort tack till de partier och enskilda ledamöter som har tagit sitt ansvar!

Vänsterpartiets fullmäktigegrupp i Hudiksvall genom Daniel Pettersson, Ulla Ohlsson, Elisabeth Swedman, Olle Jonsson, Alf Norberg