Oansvarig hets mot politiker

Alla tomtar är röda skriver i HT att det finns tre hot mot utvecklingen i Hudiksvall. Det är Jantelagen, oppositionen och en eventuell terrorattack. Detta är ju ett fullständigt vansinnigt sätt att uttrycka sig på. Man förvånas att HT ens tar in dylika insändare, som dessutom inte vågar sätta ut sitt namn.

I ett land som haft både statsministermord och utrikesministermord bör nog alla ta ett ansvar för att en hatisk stämning gentemot politiker bör undvikas. Tycker insändarskribenten att vi i oppositionen ska behandlas på samma sätt som terrorister? Registreras, avlyssnas, spärras in i väntan på rättegång och i sina mest extrema fall oskadliggöras?

Vi i oppositionen har precis som alla andra människor känslor, drömmar och familj, vilkas säkerhet vi oroar oss för när dylika uttalanden kommer. Vi engagerar oss politiskt för att vi, precis som den nya majoriteten, vill åstadkomma något bra för kommuninvånarna.

Vi har dock ibland olika bilder om vad som är målet och hur målet ska nås, men att jämföras med en terrorattack? Någon måtta får det väl ändå vara. Hudiksvall är en demokratisk styrd kommun vilket innebär att det politiska samtalet ska kännetecknas av diskussion och samtal, vilket det gör.

Vi är inte en kommun på randen till ett inbördeskrig. Undvik därför att måla upp en bild av krig mellan majoriteten och oppositionen, vilken jag inte tror att någon verksam politiker i Hudiksvalls kommun känner igen sig i.

Daniel Pettersson (V), en av de utpekade tomtarna