Låt inte den borgerliga regeringen fortsätta urholka djurskyddet

Djur är levande varelser. Djur har behov. Djur känner stress, smärta och lidande. Det är aldrig rätt att nyttja ett djur till vilka syften som helst.

Vänsterpartiets djurrättspolitik är en politik för djuren.
Under alliansregeringens fyra år har djurskyddet kraftigt försämrats. Världens första djurskyddsmyndighet lades ned. Anslagen till alternativ till djurförsök har mer än halverats. Den tidigare regeringens förslag om ökat skydd för djuren inom pälsnäringen har slopats, djurskyddstillsynen har kraftigt försämrats och ökad jakt på flera olika djurslag har införts.

Vänsterpartiet vill förbjuda pälsdjursfarmar. Kraven på transporter och slakterier ska skärpas.

Kastrering av smågrisar utan bedövning ska förbjudas. Sverige ska vara ledande inom den djuretiska forskningen. Antalet djur som utnyttjas i djurförsök ska bringas ned till ett minimum. En handlingsplan ska tas fram för hur antalet djur i försök ska minskas. Fällfångst ska förbjudas. Ingen licensjakt på hotade arter. Djurskyddsorganisationer ska ges talerätt. Vi vill införa en djuretisk ombudsman. Sexuella övergrepp på djur ska förbjudas. En djurskyddslag ska införas som också ger de vilda djuren det skydd som de behöver. Lagen ska också särskilt skydda hemlösa djur. Det ska inte vara tillåtet att avliva ett djur för att det saknar hem.
Detta är bara några av våra förslag på vår politik för djuren. Låt inte den borgerliga regeringen fortsätta urholka djurskyddet. Rösta på Vänsterpartiet den 19 september.

Elisabeth Swedman och Alf Norberg

Vänsterpartiet i Hudiksvall