Vikten av att göra saker i rätt ordning

Daniel Pettersson
Daniel Pettersson blir kommunalråd.
Elisabeth Swedman

Daniel Pettersson och Elisabeth Swedman (V) svarar på Centerpartiets Caroline Schmidts insändare i HT 23 december:

Caroline Schmidt (C) menar att budgeten som nu ligger för Hudiksvalls kommun inte tar hänsyn till kvinnoyrkena med lägst lönelägen. Inget kan vara mer felaktigt.
Caroline brinner för de feministiska frågorna vilket är bra och viktigt, synd är bara att hon ser på detta i ett ganska snävt och hemmasnickrat perspektiv. I den budget som nu ligger finns en låglönesatsning på fem miljoner kronor särskilt riktat mot dem med lägst lön i vår kommun. Detta att jämföra med de sju miljoner Caroline, med flera, vikt för att höja undersköterskors och socialsekreterares löner.

I den liggande budgeten som S, V och MP ställt sig bakom finns dessutom en annan viktig prioritering, vilket Caroline helt missat, nämligen åtgärder mot den höga arbetsbelastningen. Kanske hade Caroline noterat detta om hon istället för att vid sittande bord plussa på sin egen budget med fyra miljoner kronor som inte finns och sedan tagit bort dem igen. Bra hade varit om hon bemödat sig att komma till fullmäktige och diskuterat de olika budgetalternativen. Satsningen vi gör utgår från att vi har ökade sjukskrivningstal. En stor förklaring till detta är att personalen pressas för hårt. Budgeten utgår därför från att öka bemanningen i våra verksamheter för att skapa ett bättre arbetsklimat och en mer acceptabel arbetsbörda, vilket minskar våra sjukskrivningar. Det kostar mycket pengar att ha anställda som är sjukskrivna. Färre sjukskrivningar gör att dessa kostnader minskar och vi kommer att ha pengar över, som gör att vi kan öka våra anställdas löner.
Vi tycker att höjda löner är viktigt, men vi tror inte på att vi först ska öka löner med pengar vi dessutom inte har, utan att först förbättra arbetsmiljön. Vi kommer i så fall inte att åstadkomma någon som helst förbättring vad det gäller arbetsmiljön i det långa loppet och vi riskerar att skapa en helt orimlig situation för våra anställda med ännu fler sjukskrivna.
Detta Caroline handlar om att göra saker i rätt ordning istället för att ägna sig åt den pang-pang-politik som varit alltför rådande under ditt styre under de senaste fyra åren. Tydliga exempel på detta är när du gjort bra satsningar som strandpromenad och solbryggor men helt glömt bort att också ta ansvar för driften av dessa satsningar, vilket vi nu i ledningen av kommunen tvingas skaka fram pengar för. Hade du räknat på dessa ökade driftskostnader när du var ytterst ansvarig för kommunens ekonomi hade du kanske insett att frågor av ekonomisk karaktär kräver mer seriositet än att man vid sittande bord kan plussa på budget med fyra miljoner som inte finns, men framförallt att man hade vågat ta debatten istället för att vara frånvarande i kommunstyrelse och kommunfullmäktige.

Daniel Pettersson och Elisabeth Swedman (V)