Vinstintresset ska inte styra

Replik: Angående Karin Bergkvists ledare i HT 10 september: Glöm att du själv får välja

Sedan när tillåts vinst vara drivkraften inom alla områden av våra liv? Vi drivs av annat! Vad skulle du t.ex. föredra – att hjälpa en person som skadat sig om du fick 100 kronor för det eller utan betalning? Jag är livrädd för en värld där vi börjar tycka att det är ok att vinstintresset styr våra relationer och det är just relationer det handlar om i välfärden.

Gärna fler alternativ, som också de kommer att vara mer eller mindre bra eller dåliga, så länge jag vet att det inte finns något alternativ där vinst riskerar att gå före bra vård eller utbildning.

För i många andra länder finns de faktiskt, de som vill driva välfärd privat utan att dela ut vinst. Vi kommer inte att stå utan alternativ. Karin Bergkvist får det att låta som om Vänsterpartiets inställning till vinster i välfärden vore unik. Det enda skolsystem i världen där företag tillåts ta ut vinst på samma sätt som i Sverige är Chile, inte heller det någon framgångsrik skolnation. Men skillnaden är att Chiles nuvarande president vill avskaffa systemet.

Men man kan ju kontrollera verksamheten säger andra partier (för det finns ju inget parti som inte håller med om att välfärden är lite för mycket vilda västern just nu). Skulle det vara en realistisk lösning? För det första – anställda inom välfärden drunknar redan i dokumentation . Och för det andra kostar all kontroll skjortan för oss skattebetalare, i alla fall om någon verkligen ska läsa, dra slutsatser, och hitta åtgärder utifrån all dokumentation. Och det ska de väl, annars är ju kontrollen inget värd.

Nej Karin Bergkvist, jag tror inte på marknadsekonomi inom alla livets områden men något vi delar är tron på frihet och på människors rätt och förmåga att göra sina egna livsval.
Lisa Holmberg