Det är nog nu Israel

gaza_bildhatem-alitt

Bomber faller återigen över Gazas instängda befolkning. Än en gång håller vi andan medan rapporterna om nya dödsoffer och skadade strömmar in. 1,7 miljoner människor, varav majoriteten är barn, lever instängda i Gaza, världens största utomhusfängelse. De har ingenstans att ta vägen för att skydda sig mot bomberna. Det finns ingen trygg eller säker plats i Gaza.

Samtidigt som detta sker, talar medierna om ett krig mellan Israel och Hamas och vi får höra saker som att ”Israel svarar på Hamas raketer”. Men detta är inte ett krig mellan Israel och Hamas. Det är en ockupation där en av världens starkaste militärmakter ockuperar ett annat folk. Palestinierna är fördrivna från sina hem sedan 1948. De har levt under brutal militärockupation sedan 1967. Första raketen avfyrades från Gaza 2001. Detta är ett krig MOT det palestinska folket, där Israel gör allt de kan för att krossa alla former av motstånd. Även det som bedrivs genom ickevåld. Den pågående terrorn av civila i Gaza är en del av den israelska regimens ockupationspolitik. Israels premiärminister Benjamin Netanyahu är omedgörlig och driver på för en utökning av den militära offensiven mot Gaza.

Politiker och makthavare får det att låta som att de står maktlösa inför Israels bombningar av civila i Gaza. Carl Bildt säger att vi ”bara kan vädja”. Men det är inte sant. Det finns massor av verktyg att använda när länder bryter mot internationell rätt, kränker mänskliga rättigheter eller ignorerar FN-resolutioner. Vi måste kräva att omvärldens regeringar, EU och FN inför sanktioner mot Israel. Och det nu på en gång. För att få ett slut på blodbadet i Gaza och för att få ett slut på ockupation och apartheid.