Mångfald i arbetslivet

amnesomrade_mangfald507x252_____resize_csr_507_0

I en tid då allt fler människor sjukskrivs på grund av psykisk ohälsa, riskerar många att hamna i ett permanent utanförskap.

I vår kommun uppbär 440 individer aktivitets- eller sjukersättning för diagnoser som psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar. Detta får till följd att flertalet av dem inte får möjlighet till full personlig återhämtning och delaktighet i samhället.

Förutom nämnda grupp så är det Vänsterns bestämda åsikt att även andra grupper med funktionsnedsättning kan bidra till samhället i form av ett lönearbete.
Det finns vetenskapliga modeller och metoder som visat sig framgångsrika i att bistå individer med funktionsnedsättning i sin ambition att få och behålla ett lönearbete. I en del av Sveriges kommuner använder man sig av dessa metoder.

Det kräver dock en samordning av tjänstemän både i kommunen, Försäkringskassan och på Arbetsförmedlingen. Det innebär också att kommunen ser över hur sina verksamheter arbetar för att individerna ska inkluderas fullt ut i samhällslivet. Förutom att använda rätt metoder, så behöver även offentliga och privata aktörer uppmärksammas på de fördelar det innebär att anställa personer med funktionsnedsättning.

Vänstern vill att Hudiksvalls kommun utreder förutsättningarna för att anställa 25 personer per år med funktionsnedsättning under de kommande fyra åren.
Vi vill också att Hudiksvalls kommun utreder på vilket vis kommunen bäst bistår dessa individer i att få och behålla ett lönearbete.