Hudiksvall måste ha en levande stadskärna

8035-handelsomr-deI Hudiksvall förs just nu en livlig diskussion om vi ska ha ett handelscentrum i Medskog eller inte. De som är positiva hävdar bland annat att man inte kan gå emot utvecklingen och de presenterar uppgifter om hur många nya arbetstillfällen ett handelscentrum skulle medföra. I dessa tider med ekonomiska problem är detta säkert något som hägrar som en problemlösare.Vänsterpartiet anser att Hudiksvall behöver satsa på en levande stadskärna.

Vi tror inte att ett handelscentrum utanför staden kommer att bidra med det. Tvärtom kommer det att medföra att många små affärer inne i centrum kommer att bli tvungna att stänga för gott på grund av konkurrensen från de nyetablerade affärsverksamheterna i Medskog. Andra kommer att inse att de måste flytta ut sina verksamheter från centrum till det nya centrumet för att över huvud taget kunna överleva. Summerar vi detta, så är vi tämligen övertygade om att antalet nya arbetstillfällen i bästa fall endast kommer att öka marginellt.

Vi har en liten stad och en begränsad kundkrets. Ett nytt handelscentrum innebär inte att antalet kunder kommer att öka eller att befintliga kunder kommer att få större köpkraft. Om handlarna inne i centrum antingen lägger ned sina affärer eller flyttar ut dem därifrån, så kommer det att innebära att Hudiksvalls centrum kommer att försvinna. Det inte bara försvårar för dem med transportproblem att ta sig ut till Medskog, utan det kommer också att göra så att vi separerar naturliga mötesplatser som till exempel museum, bibliotek och våra parker från handeln.

Vi har också fina och väletablerade gallerior inne centrum, som riskerar att förlora sina betydelser. Orterna runt Hudiksvall har redan i dag problem med att behålla sina affärer och ett nytt handelscentrum i Medskog skulle troligen betyda dödsstöten för de få affärer som finns kvar.

För att inte försvåra eller hindra att nya affärsverksamheter etablerar sig i Hudiksvall föreslår Vänsterpartiet att den södra delen av Kattvikskajen avsätts för handel. Vi kommer fortfarande att kunna ha kvar vårt nuvarande centrum och vi kommer att kunna utnyttja ett attraktivt område, där det förhoppningsvis även kommer att byggas bostäder med mera. Denna placering kommer att vara mer lättillgänglig och man kommer som stadsbo inte att behöva använda sig av bil för att ta sig dit, vilket är positivt för miljön. En etablering i Medskog kommer att medföra en belastning på miljön, då så gott som alla som vill handla där måste använda sig av motorfordon.

Vänsterpartiet går inte emot utvecklingen, utan vi förespråkar ett ansvarsfullt och miljövänligt alternativ för att bevara och utveckla Hudiksvalls centrum på södra Kattvikskajen.

Elisabeth Swedman, Vänsterpartiet
Delshad Saleh, Vänsterpartiet