Vänsterpartiet vill ha en avgiftsfri skola

Av någon konstig anledning ville majoriteten i Hudiksvalls kommun återinföra avgifter för aktiviteter i skolan. Detta röstade man igenom med buller och bång.

Man hänvisade till att ”Det är upp till varje rektor att avgöra om man ska ta ut avgift eller inte”. Detta är inte rättvist mot kommunens rektorer. Alla vet att varje rektors budget är mycket stram och att det inte lämnas mycket utrymme till något extra alls. Visst skulle det kunna vara ”lockande” att ta en avgift för att inte belasta budgeten…

Alla aktiviteter i skolan ska vara kopplade till målen i skollag och kursplaner. Hur ska man göra för att hjälpa de barn, som inte har pengar med sig för att bekosta en studieresa, vars syfte är att tydliggöra något, som tas upp i något ämne? Eller en resa på en friluftsdag i hälsans tecken? Eller köpa en miniräknare, som det står i kursplanen för matematik att man måste kunna använda för att nå upp till målen?

Att bekosta matsäck kan vara en omöjlighet för en del barn. Det finns barn i vår kommun, som är väldigt beroende av skolmaten, eftersom man har andra prioriteringar i deras hem. De är ganska hungriga på måndag morgon och att de skulle ta med sig matsäck eller en slant till förtäring är en omöjlighet.

Hur ska man göra med kvalitetsredovisningarna, som kommunen gör varje år? Det kan knappast bli rättvisande om inte alla elever haft möjlighet att delta i alla aktiviteter pga att de inte har pengar.

Det ställer heller inte rimliga krav på våra lärare att kunna motivera varför eleverna ska ta med sig pengar till det ena eller det andra. Och hur ska skolan organisera arbetet de dagar då det är avgiftsbelagda aktiviteter? Det krävs extra personal för att kunna ta hand om de barn, som måste vara hemma då de andra är på någon resa. Och hur gör man med de elever, som inte kan bekosta arbetsmateriel? De har ju samma kursplaner och betygskriterier som alla de andra. Därtill tillkommer problemet för lärarna att hantera kontanter och det ansvar det medför. Hur hanterar man det som står i skollagen, att skolan ska lära barnen ett demokratiskt förhållningssätt och att alla människor har lika värde, om vissa barn utestängs pga dålig ekonomi?

Vänsterpartiet anser inte att det bidrar till en likvärdig skola och utbildning eller till ett jämlikt samhälle då man inför avgifter i skolan. I Sverige ska alla barn ha samma möjligheter till att få en bra utbildning. Hur tror man i majoriteten att det känns för ett barn, som alltid måste gå en promenad eller gå och fiska de dagar då det är friluftsdag och veta att de andra gör något, som är roligare? Varför ska vissa barn alltid behöva känna att de inte kan vara med?

Elisabeth Swedman, ledamot i kommunfullmäktige (V)

Lars Berglund, ledamot i lärande- och kulturnämnden (V)

Olle Jonsson, ersättare i Lärande- och kulturnämnden (V)