Avgiftsfri skola i Hudik hotad

Avgifter för barn i förskolan och skolan riskerar att återinföras i Hudiksvall om borgarna och miljöpartiet får som dom vill på kommande nämndsmöte.

För oss  vänsterpartister är det självklart att inga avgifter ska tas ut i våra förskolor och skolor. Alla barn har rätt till en bra start i livet och därför beslutade vi, tillsammans med sossarna, för 3 år sen att alla aktiviteter inom förskolan och skolan ska vara avgiftsfria. Det gäller bland annat aktiviteter, studiebesök, utflykter samt matsäck till barnen. I skollagen står det tydligt att skolgång ska vara gratis i Sverige. Vid enstaka tillfällen kan dock skolorna ta ut avgifter som innebär obetydliga kostnader för eleven. Vad som räknas som obetydligt är dock fritt för tolkning vilket leder till olika beslut i olika kommuner.

Avgifter inom skolan och förskolan gör att vissa barn av kostnadsskäl måste avstå från delar av utbildningen och därmed inte ges likvärdiga förutsättningar. Vi står fast vid att alla elever och barn ska ha tillgång till likvärdig utbildning och kommer att bekämpa förslaget om att återinföra avgifter i skolan på mötet den 19 april med Lärande- och kulturnämnden.