En satsning på skolan utan en satsning med pengar?

I SVT:s inslag igår onsdag säger Stefan Bäckström lite slarvigt, att i det senaste läraravtalet kan lärarna på 1.500 kronor i påslag, och så tycker han att det är något som kan räknas som en satsning på skolan.

Utan att närmare gå in på avtalets olika villkor, så kräver detta påslag att man avsätter pengar till skolans budget. Det har man inte gjort, utan man säger att dessa pengar får tas av befintlig budget. Det innebär att pengar ska tas från något i skolans verksamhet. Är det från lokaler? Är det från läromedel? Nej, om man ska göra verklighet av denna höjning inom budget, så innebär det i realiteten att man måste minska på antalet lärare för att budgeten ska gå ihop. Hur kan detta räknas som en satsning på skolan???

För övrigt kan man ställa sig frågan om en satsning på skolan ska räknas som en investering (i framtiden) eller som en driftskostnad? Kan satsningen få tävla med andra investeringar som kommunen gör? Och kan man i så fall tänka sig en omprioritering av vad man vill investera i? Eller ska lärarna i skolan som vanligt anses vara en tärande del i driften? Hur många lärare vill då göra anspråk på ett lönepåslag om 1.500 kronor, när man vet att det kommer att innebära att andra kollegor förmodligen måste sägas upp?

Elisabeth Swedman

Lärarförbundet Hudiksvall