Minimera djurtransporterna

Man kan inte annat än uppröras över hur djuren behandlas vid transporter! Det finns flera saker att ”jobba på” när det gäller djuruppfödning och djurtransporter inom EU.

Dels måste vi helt enkelt föda upp färre djur, eftersom djurproduktion tär hårt på miljön genom tillskott till växthusgaserna samt att odlingsbar mark används till att odla mat till djur och inte till människor (matbrist i världen kontra alltför snabb befolkningstillväxt). Dels måste transport ske efter att slakt skett i närmiljön.

En orsak till att transporter av djur inte kan förhindras inom EU är reglerna om varors fria rörlighet inom området. Levande djur klassas som vilka varor som helst, alltså inte som levande varelser som känner smärta och rädsla. Dessutom finns exportbidrag inom EU till djurtransporter som gynnar export till länder utanför EU.

Vänsterpartiet anser att djur ska behandlas som de levande varelser de är, med respekt, och därför ska de undantas från EU:s princip om varors fria rörlighet. Dessutom ska exportbidrag som gynnar djurtransporter avskaffas. Endast kortare transporter, på maximalt åtta timmar, ska tillåtas. Att slakta djuren lokalt är att visa djuren respekt och bespara dem onödigt lidande vid transporter. Det förhindrar även smittspridning av eventuella sjukdomar.

Elisabeth Swedman

You may also like...

1 Response

Tycker att detta är mycket bra skrivit Elisabeth.Jag hâller med.Men att fâ EU att ändra sina regler för transporter är inte bra för marknaden .Eftersom vinst är viktigare än liv kommer inte EU att ändra sina regler för djurtransporter .
    Vinsten är ocksâ viktigare än människor i EU.Om företag gör vinster genom att försämra det för mäniskor kommer detta att ske.