Kamp mot rasism och intolerans i Hudik

Oppositionsråden Daniel Pettersson (V) och Sven-Åke Thoresen (S) ger en programförklaring med anledningen av det nya året:

Nu vänder året och sakta så ljusnar det både i naturen och inom oss. Vi vet inte vad nästa år bär med sig men vi som är lokalpolitiker i Hudiksvall med omnejd försöker i alla fall så gott vi kan påverka händelseutvecklingen i Hudiksvalls kommun.

Vi har sedan början av november en ny majoritet i kommunen och en opposition bestående av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.

Vi har redan påbörjat vårt arbete som opposition och målet är naturligtvis att ta tillbaka makten 2014. Det som händer efter nyår är att vi också byter laguppställning i våra nämnder och styrelser och då kommer den borgerliga majoritetens politik även att få genomslag inom äldreomsorgen, förskolan, grundskolan, kulturen och fritiden.

Vi i oppositionen kommer att arbeta för att ett demenscenter inrättas i kommunen, att ett hissprogram genomförs i kommunen, att tillgängligheten ökar för dem som har någon form av handikapp. Vi kommer att arbeta för att äldre och personer med funktionsnedsättning ska få makten att bestämma över innehållet i sina insatser. Vi kommer att arbeta för att skolornas insatser för ökad elev- och föräldrasamverkan genomförs.

Vi kommer med alla medel att arbeta för att Hudiksvalls sjukhus ska finnas kvar som akutsjukhus. Vi kommer att arbeta för en kommunalisering av hemsjukvården. Vi kommer att fortsätta kämpa för att byggandet av dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall tidigareläggs i den statliga planeringen. Vi kommer att arbeta för att Camp Igge ska genomföras och att Iggesunds Badhus byggs om till en tävlings- och träningsanläggning.

Vi kommer att arbeta för att en nykter ungdomsgård startas i samarbete med IOGT/NTO.

Vi kommer inte att ge upp kampen för en ansvarsfull utbyggnad av vindkraften i kommunen där allmänintresset ska råda.

Vi kommer att fortsätta arbetet för att bostäder och äldreboende ska byggas på Kattvikskajen så att vårt mest attraktiva bostadsläge inte läggs för fäfot.

Vi kommer att arbeta för en utveckling av sociala företag och kooperativ i kommunen, framför allt för att få ut unga människor i arbete och för att stötta dem som står långt ifrån arbetsmarknaden. Vi kommer med alla till buds stående demokratiska metoder bmokratiska metoder bekämpa rasism och intolerans i vår kommun.

Det här är ett axplock av de saker vi kommer att arbeta för vårt första år i opposition och hoppas att det ska bli ett gott nytt år för alla kommuninvånare.