Prioritera klokt?

Kristdemokraterna Sjöberg/Canslätt vill satsa närmare en halv miljon på att inrätta sommarlovsentreprenörer. Jag anser att detta slöseri med kommunens begränsade resurser ska förhindras.

Syftet med att inrätta sommarlovsentreprenörer är att ge ett antal gymnasieelever möjlighet att utveckla en idé. Man ska kunna förverkliga önskan att vara sin egen chef genom att driva ett eget företag under sommarlovet. Det är upp till varje elev hur mycket pengar man kan tjäna på sin idé. Målgruppen ska vara elever som driver UF-företag på gymnasieskolan.

Jag är övertygad om att dessa elever är kompetenta att själva vidareutveckla sina företag på sommarlovet utan att behöva extra curling från kommunen.

Sammanfattningsvis anser jag, i motsats till kristdemokraterna i Hudik,  att de begränsade resurser som Lärande- och kulturnämnden förfogar över i första hand bör gå till barnen i förskolan och till eleverna i de lägre årskurserna för att underlätta lärandet och öka våra barn och ungdomars livskvalitet.

Lars Berglund, Lärande- och Kulturnämnden

You may also like...

5 Responses

1. Kent Sjöberg, kristdemokraterna skriver:

Vänsterpartisten Lars Berglund kritiserar oss kristdemokrater (3/12).

RelateratDäremot ger han en ganska korrekt bild av vad vi kristdemokrater vill åstadkomma med att inrätta så kallade ”sommarlovsentreprenörer”. Konceptet som provats med framgång på andra håll i landet, ger ungdomar möjlighet att förverkliga sin egen idé, eller dröm och vara sin egen chef, genom att skapa och driva ett eget företag under sitt sommarlov. Ungdomarna kan välja att driva ett företag på egen hand, eller tillsammans med en eller flera kompisar.

För att få även dagens unga, att utveckla sin entreprenörsanda inser vi kristdemokrater att de behöver tidig stimulans och träning. För att bli framgångsrika entreprenörer är det viktigt att de tidigt ges möjlighet att utveckla sina kompetenser i entreprenörskap, som kreativitet och idéutveckling, ansvarstagande, personligt ledarskap och handlingskraft

Lars Berglund ser – med sina kommunistiska rötter – satsningar på unga människor med entreprenörsanda som slöseri med kommunala resurser. Hans uppfattning ligger ju väl i linje med den kommunistiska synen på företagare, så det är egentligen inte så konstigt. Men för oss kristdemokrater är det ett sätt att ta tillvara och stimulera unga människors initiativkraft. Det som driver oss är att vi vet att våra entreprenörer är en nyckelfaktor för kommunens utveckling. Sådana resursskapande åtgärder vill vänsterpartisten Berglund tydligen stoppa.

Kent Sjöberg (KD), Norrbo ledamot i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen

• admin skriver:

Kent Sjöberg, jag är övertygad om att satsningar på tidiga insatser inom skolan är rätt sätt att prioritera begränsade resurser. På så sätt ges våra unga en god grund att utveckla entreprenörskap dvs. kreativitet, ansvarstagande, god självkänsla och handlingskraft. Om du vill kalla detta en kommunistisk syn på företagande så får det stå för dej.
      Att curla gymnasieelever, som redan driver övningsföretag, enligt modellen ”sommarlovsentreprenörer” kan snarast vara kontraproduktivt.
      Egen företagare ska väl inte tränas in i rollen som bidragstagare utan hellre tränas i att kunna stå på egna ben och ta eget ansvar.

Jag hoppas att Hudiksvalls kommun är lika kloka som Nordanstigs kommun och avslår kristdemokraternas massproducerade motion om sommarlovsentreprenörer.

Vad gäller mina rötter, Kent Sjöberg, så finns de inom frikyrkorörelsen där jag lärde mej vad solidaritet, rättvisa och medmänsklighet betydde.

Lars Berglund, Ledamot i Lärande- och kulturnämnden för Vänsterpartiet

2. Kent Sjöberg Norrbo (KD) skriver:

Det är intressant att läsa hur vänsterpartisten Lars Berglund spänner sig och vränger perspektivet ut och in för att måla upp en konflikt som inte finns.
    Vem har sagt att vi inte prioriterar tidiga insatser i skolan? Det är ju det vi tjatat om de senaste tio åren, utan något större genomslag hos den gamla majoriteten där han ingick. Då är det ju intressant att notera hur tidiga insatser i skolan blir högprioriterat först nu, när de hamnat i opposition. Men gott så – då kommer vi säkert överens på den punkten.
    Att Berglund beskriver vår idé med sommarlovsföretagare, som att ”curla företag” och träna in företagare i bidragstagande är häpnadsväckande och understryker än tydligare att den kommunistiska grundsynen på företagare sitter djupt. Vem sätter epitetet curla företag på åtgärder som är till för att stimulera unga människor att ta eget ansvar och utveckla sin entreprenörsanda utan den ideologiska barlasten i ryggsäcken? Vem driver annars tesen att det är att träna in ungdomar i ett bidragsberoende om de förses med ett startkapital på 2 000 kronor som de under handledning ska använda som grundplåt för att tjäna egna pengar?
    Den utmaning vi står inför är att stimulera så många ungdomar som möjligt att utveckla sin entreprenörsanda. Där har vi en av nycklarna för en dynamisk och framgångsrik kommun, med fler arbetstillfällen och ökade skatteintäkter för en långsiktigt tryggad välfärd.

3. Lars Berglund skriver:

Att prioritera är svårt Kent Sjöberg (HT 15 dec.)
    Vänstern har under fyra år i majoritet prioriterat tidiga insatser och resurser till de yngre barnen. Det är ju lättare att förebygga än att reparera.

En borgerlig budget klubbades nyligen igenom i Hudiksvall. I denna budget överförs resurser från omsorgen av barn, äldre och funktionshindrade till bl.a. gratis parkeringar och gratis frukostar för företagare.

Dessa borgerliga prioriteringar riskerar att leda till uppsägningar inom förskola, skola och äldreomsorg. Detta är för oss inom vänstern helt oacceptabla prioriteringar. En kommun med stora brister inom förskola, skola och äldreomsorg tenderar att skrämma bort entreprenörer och företagare .

Tänk så tydligt det kan bli vad som är vänster och höger i politiken

Som du förstâr tycker jag att du utrycker dig väldigt bra
    ikommentarerna.Självklart hâller jag ocksâ med dig i vad du skriver iursprungsartikeln.Självklart mâste grundskolan fâ bättre resurser.Det mâste bli mer lärrar i skolan för att ge alla barn en möjlighet att konkurrera pâ arbetsmarknaden när de lämnar skolan.