Ingen vikarie idag, men det löser sig…!

Tänk er att en onsdag morgon är busschauffören på linjen mellan X-stad och X-byn sjuk. Det är dyrt att sätta in en vikarie, så en kollega till den sjuke chauffören får hoppa in och köra dels sin egen buss och dels den sjukes buss. Kollegan får springa mellan bussarna och köra dem en liten bit i taget. Problem, eftersom passagerarna i de båda bussarna inte ska åt samma håll, även om orterna ligger i närheten. Dessutom tycker passagerarna att det går väldigt långsamt, då chauffören växlar bussar hela tiden, men behöver man verkligen bry sig om vad passagerarna tycker?

Nästa dag klarar den sjuke chaufförens kollega inte att köra båda bussarna samtidigt. Då kommer man från arbetsgivarhåll på den geniala idén att ta in Svensson från administrationen eller Karlsson som jobbar deltid på X-stads Livs. Det spelar väl ingen roll att de inte har körkort för buss? Alla har väl åkt buss någon gång, så nog vet man hur en buss ska köras!

Eller varför inte låta passagerarna turas om att köra! Att den resan kommer att gå lite si och så förstår vi nog, men om man hjälps åt så kommer man nog fram, om inte idag så kanske imorgon eller nån annan dag…eller inte.

Och går det åt skogen med körningen, så kan man stanna vid vägkanten och rita blommor eller spela Svarte Petter. Då kan man för en stund glömma att man inte kom dit man skulle idag, även om det påverkar hela ens framtid.

Tror ni verkligen att man sköter ett bussbolag på det här sättet när en medarbetare blir sjuk? Nä, trodde väl inte det. Man vet att det inte skulle duga åt kunderna. Men vet ni, så här gör man i skolan när en lärare är sjuk. Då duger det åt eleverna. Lärare kan klona sig själva och vara i två klasser samtidigt. Eller så tar man in någon som inte har utbildning. Eller så får man vara helt utan lärare och göra så gott man kan.

Duger det inte åt eleverna heller? Ja då måste man satsa mer pengar på skolan!

Elisabeth Swedman

ordförande i Lärarförbundet i Hudiksvall

mer från Lärarförbundet finns att läsa här: satsar kommunen på skolan?