Valframgång i Hudik

Allt är relativt så det är fullt möjligt att hävda att det gick bra för Vänsterpartiet i lokalvalet.

Vi ökade med 157 röster  till 2 295 vänsterröster. I procent passerade vi 10 %-gränsen. Trots detta förlorade vi 1 mandat och har nu 5 platser i kommunfullmäktige av 51. Orsaken till mandatförlusten är sverigedemokraternas inträde i kf, fler partier ska dela på samma antal mandat, och valkretsindelningen som missgynnade oss detta val. Vi är som tidigare starkast på Håsta , 17%, och Björkberg, 12%. Lägst stöd har vi i centrala Delsbo och i Norrbo, drygt, 6 %

Valdeltagandet ökade med nästan 4%. Vi har nu ett valdeltagande på 80% i kommunalvalet i Hudik. Strålande!

I landstingsvalet backade vi något, från 8% till 7,3%. Vi behåller dock våra 6 platser i landstingsfullmäktige.

I valkrets Norra Hälsingland ökade vi faktiskt från 8,4% till 8,6%.

Våra representanter i Hudiksvalls kommunfullmäktige de fyra närmaste åren kommer att bli Daniel Pettersson, Marianne Persson, Delshad Saleh, Ninni Olofsson och Ronney Olsson. Ett starkt lag! Daniel visade sig, enligt personrösterna, vara en av kommunens populäraste politiker. Han fick 22% av  personrösterna. Helt i nivå med Margareta Sidenvall och Sven Bergström….. Endast Sven-Åke Thoresen och Sven Bergström fick fler personröster nominellt.

I landstinget Gävleborg kommer vi att representeras av  Alf Norberg, Yvonne Oscarsson, Ann-Renée Forsström, Lasse Langeborg,, Tommy Cavallin och Håkan Svensson.

Vi går nu i opposition både kommunalt och på landstingsnivå.

Bäva månde borgarna!